שחקןסגור חלון | הדפסה

צחובל שמחהסנקה Tzehoval Simha (1901-1955)

מספר קטלוגי: 25.1.9

שחקן תאטרון האהל. נולד ברוסיה, בבסרביה בבנדר. למד בקייב. בעל תואר ראשון מאוניברסיטה בקייב. עלה לארץ ישראל ב-1921. היה פועל חקלאי ופועל בנין. התחיל לשחק בתאטרון ברוסיה. נתקבל לתאטרון האהל ב-1926 וגילם יותר מ-80 תפקידים. היה רווק. נפטר ערירי, בירושלים ממחלה ממארת, בגיל 54.

במילים אלה הספיד את שמחה צחובל ידידו מתאטרון האהל, השחקן - יעקב אינשטיין , בשבעה למותו בעיתון - על המשמר 17 בנובמבר 1955:

 

"...כשחקן היה משכמו ומעלה...הוא היה אישיות על הבמה...שחקן דגול ורבגוני ביותר. היה מעצב באותה יכולת...חוויות דרמטיות וטראגיות חזקות וסיטואציות קומיות וגרוטסקיות מובהקות. דמויות שונות...גולמו בקלות על ידי כשרונו המבורך...היה אחד השחקנים המעטים בארץ אשר מילא מספר כה רב של תפקידים ראשיים ואחד המעטים אשר לא בז ולא בחל בתפקידים קטנים. לפעמים פעוטים ביותר...צחובל היה דמות של שחקן מעולה, אדם יקר וחבר טוב – מזיגה אשר רק לעיתים רחוקות מופיעה על במת החיים האמנותיים...היה בו משהו מהמטהר – היה משפיע בעצם הוויתו, ביושרו ובמסירותו..."

 

שיחק בהצגות
המשוגעת משאיו, עת הזמיר, ירמיהו, המלך ליר, יושה עגל, שבתי צבי, מות דנטון, ליליום, היער, בר כוכבא, אגדת החורף, בשפל, מסעות בנימין השלישי, המכשפה, ד"ר קנוק, סולון בלודיה, סוף העולם, העיר הזאת, מתחת לגשר, אופרה בגרוש, יושע עגל, האחים אשכנזי, עיר המחר, שלמה המלך ושלמי הסנדלר ועוד.

מתוך: מדריך מאה שנה לתאטרון העברי
מאת שמעון לב-ארי
כל הזכויות שמורות למחבר
אתר אינטרנט של המילא"ה