שחקןסגור חלון | הדפסה

סגל שמואלשמוליק Segal Shmuel (1925-1997)

מספר קטלוגי: 47.1.8
שחקן תאטרון הבימה, בעל כשרון קומי, וקריין. נולד בפולין, בגליציה זלוצ'וב. עלה לארץ ישראל ב-1934. למד בבית ספר דתי, ואחר כך בישיבה. התחיל לשחק בתאטרון לילדים בחיפה, בבימויו של השחקן זאב ברלינסקי. בוגר המחזור הראשון של הסטודיו הדרמטי של תאטרון הבימה בתל אביב, בהדרכת צבי פרידלנד. השתלם באקדמיה הדרמטית – ל.מ.ד.א בלונדון. יוצא הלהקה הצבאית המרכזית של צה''ל. נתקבל להבימה ב-1945 וצורף לקולקטיב ב-1953. הוציא תקליטים עם סיפורים לילדים: דודי שמחה, המפוזר מכפר אז"ר ועוד. הוציא תקליטים עם הומורסקות למבוגרים בעיקר מכיתבי אפריים קישון. קריין ביצירה המוזיקלית– סטמפניו, מאת דובי זלצר, בקונצרטים עם התזמורת הפילהרמונית, ועם תזמורת סימפונט רעננה. הרבה להופיע בהצגות ובהקלטות בשפה היידית. התמוטט על הבמה בעקבות אירוע מוחי, ונפטר בגיל 73. הניח אחריו רעיה - נדיבה. שני בנים ונכדים. אחד הבנים הוא השחקן - גורי סגל (גור-אריה), והשני - עמי (עמיחי). לאחר מותו ייסד תאטרון הבימה פרס על שמו (1999).
שיחק בתאטרונים
הבימה, גיורא גודיק, בית ליסין ועוד. וביידיש, בלהקת שלושת השמוליקים.
שיחק בהצגות
המשרת והלורד, יום ולילה, בערבות הנגב, אני רב החובל, הסוחר מוונציה, סנונית בחוף מיומבה, שמו הולך לפניו, מות הסוכן, שנים עשר המושבעים, בגדי המלך, בקץ הימים, המכשפה, בדרך לאילת, אילוף הסוררת, פר גינט, אמא טבע, אני רב החובל, מעשה בנסיך, ליליום, הדירה, שלושה שברחו, המרד על הקיין, קומדיה של טעויות, ערב יונסקו, ליל קסמים, הצוענים של יפו, דודה ליזה, ג'ון גבריאל בורקמן, הדיבוק, נמר חברבורות, אנשים קשים, שבעה ועוד.
שיחק בסרטים ובתוכניות טלוויזיה
רק בלירה (1963), אקסודוס, רק לא בשבת, אני והמאהב של אשתי, המובטל בטיטו (1987), הדיבוק, קרובים קרובים ועוד.
פרסים
פרס מאיר מרגלית (יחד עם שמואל רודנסקי ושמואל סגל 1984), פרס בית שלום עליכם (יחד עם שמואל רודנסקי ושמואל עצמון), אשמן על תפקידיו בהצגות: נמר חברבורות והדוד וניה 1987), פרס מטעם האקדמיה הישראלית לקולנוע על תפקידו בסרט – השחקנים (1995).
ביבליוגרפיה
סרט תיעודי על שמוליק סגל, בבימויו של עליק ותיקאי. שודר בערוץ 1 (מרס 1994). תקליטור - קיין מאל נישט פארגעסן... שמוליק סגל קורא ביידיש מיצירותיהם של: שלום עליכם, דוד לוצקי, יעקב הייבלום, דובי זלצר ועוד. הרשות הלאומית לתרבות יידיש, הפקה – חברת התקליטים – NMC (דצמבר 1999).

מתוך: מדריך מאה שנה לתאטרון העברי
מאת שמעון לב-ארי
כל הזכויות שמורות למחבר
אתר אינטרנט של המילא"ה