שחקניתסגור חלון | הדפסה

ליכטנשטיין רוזה Lichtenstein Roza (1887-1956)

מספר קטלוגי: 21.5.2

שחקנית התאטרון הקאמרי. נולדה בגרמניה, בוורונק על גבול פולין-גרמניה. בגלל התנגדות הוריה לרצונה ללמוד משחק, עזבה את ביתה ולמדה משחק באקדמיה של התאטרון הממלכתי, בברלין. בגיל 18 החלה לשחק בתאטרוני גרמניה והתמידה בכך שלושים שנה. היא שיחקה ב: להקת הדוכס מסקס מיינינגן, בתאטרון הממלכתי בדיסלדורף, בפולקסבינה. שיחקה גם ב-ארווין פלייס תיאטר, בניו יורק. ב-, עם עליית הנאצים לשלטון, עזבה את בעלה הנוצרי וב-1936, עלתה לארץ ישראל. חודשים אחדים לאחר עלותה ארצה, שיחקה בעברית בהצגה – סערה בכוס מים. רוזה ליכטנשטיין נפטרה ערירית, בגיל 69.

כך תאר יוסף מילוא, ששיחק עם רוזה ליכטנשטיין בתאטרון המטאטא, וכשייסד את התאטרון הקאמרי הזמין אותה להצטרף ללהקה כבר בהפקה של להקת המערכונים, את רוזה ליכטנשטיין לאחר מותה:

 " התפקיד עמד במרכז חייה. כאשר קיבלה תפקיד חדש, לא היה קיים בעולמה דבר זולתו. היא הגתה בו יומם ולילה ולכל מקום שהלכה נשאה עמה את הטקסט החדש, שהייתה משננת אותו בלכתה ברחוב או בשבתה בבית קפה. ...חייה הושפעו מתפקידיה...היא הייתה מהדרת בלבושה וצובעת שערותיה לתפקיד אחד, ולתפקיד אחר הייתה מזניחה את לבושה ומראיה...גם לפרטנרים שלה התייחסה על פי יחסה אליהם במסגרת ההצגה...כשתשומת ליבה לפרטנר מסוים נמוג, היה זה אות שרוזה קיבלה תפקיד חדש...כוחה האומנותי של רוזה ליכטנשטיין התבטא בפרצוף פניה חרושי הקמטים ובקולה העמוק והחזק...תכונות אלה משכו אליה את תשומת ליבו של קהל הצופים והמקום בו עמדה הפך למרכז הבמה"

מתוך כתב העת – אמנות ותאטרון, גליון מס' 2, בהוצאת התאטרון הקאמרי, פברואר 1956.

שיחקה בתאטרונים
תאטרון עברי (1936), המטאטא (1945-1936), הקאמרי (עשרים ושלושה תפקידם, בין השנים 1956-1944).
שיחקה בהצגות
תוכניות של תאטרון המטאטא, מאז ועד היום, משרתם של שני אדונים, חתונת הדמים, ביבר הזכוכית, נערת הפקר, הקמצן, פיגמליון, כולם היו בני, אנטיגונה, הנפש הטובה מסצ'ואן, המפקח, הילולת רפאים בא ועוד.

מתוך: מדריך מאה שנה לתאטרון העברי
מאת שמעון לב-ארי
כל הזכויות שמורות למחבר
אתר אינטרנט של המילא"ה