0810-5028-01
 יופי, צדק ורוע
 Beauty, Justice and Evil: Literature Art and Film. 
 
יופי, צדק ורוע
Beauty, Justice and Evil
 
סמסטר .... א' שנה"ל 2015/16
4 ש"ס
 
שם המרצה: ד"ר עידית אלפנדרי
טלפון: 03-6408711  
דואר אלקטרוני: alphanda@post.tau.ac.il  
שעות קבלה:   13:00-14:00
יום: ג'            
בניין: גילמן             
חדר:   281ג'     
וכן לפי תאום טלפוני מראש  
 
 
תאור הקורס  
הסמינר ידון בקשר בין יופי לצדק ורוע ויצא מנקודת השקפה שמייצגת אותה הפילוסופית איליין סקרי. ייצוג של הקשר בין רוע לנשגב נלמד בעזרת ניתוחים לציור וצילום של מבקר האמנות מייקל פריד. ינותחו גם ספר של פרויד ומאמרים של ולטר בנימין, אלכסנדר נחמס, לורה מאלוי וסטנלי קאוול. סקרי טוענת שהיופי משכפל את עצמו בעולם ולכן מעודד טעות בשיפוט האסתטי. אפשר לטעות ביחס ליפה—למצוא יופי בחיקוי פשוט או להדחיק חוויה אסתטית בנוכחותו של יופי עמוק ומתוחכם. סקרי מגלה לקורא שהיא עצמה הדחיקה את התפקיד המורכב שיש לכף הדקלים בייצוג היופי בציורי מרוקו של מאטיס—וטעות זו בשיפוט האסתטי מוכיחה עד כמה חומרי העולם וכיצד נעלמים הצדדים המטאפיזיים של האובייקט והסובייקט בנוכחותו של היופי. לכן סקרי קובעת שהיופי חושף את הנוכחות המוגזמת של החומר בעולם ואת הרגישות של העולם לפציעה ולחבלה וכך הוא מחייב את קיומו של מושג הצדק—אף כי הצדק עצמו מצוי מחוץ לכוחות הסנסוריים שלנו. ראשית, נבחן את התפישות בספר ובעזרתן נחקור ספרות, יצירות אמנות וקולנוע שמדגישות את המתח בין המשיכה ליופי, לבין ההתגלות של צדק בעולם—החשוף לפגיעה שמקורה בפעילות תמידית, חבויה או גלויה, של הרוע. לקראת סיום הסמסטר הסטודנטים ילמדו שגם לנימוסים יש ערך אסתטי וכשהרוע משתמש בהם לקידום מטרותיו הוא קשה לזיהוי. הרוע חבוי עמוק מאחורי שכבות על שכבות של גינונים והצדקות תרבותיות שחיי חברה מביאים ליחסים בינאישיים.
 
0810-5036-01
 תאוריות של סובייקט
 The Question of the Subject. 
מהו הסובייקט? גישות בנות-זמננו
The Question of the Subject
 
סמסטר ב' תשע"ו
רביעי, 10:00-14:00
4 ש"ס
סוג המסגרת: (סמינר)
 
ד"ר אייל דותן
טלפון:    0544983483
דואר אלקטרוני:    dottan@post.tau.ac.il
 
לפי תיאום טלפוני מראש
 
תיאור הקורס 
 
'הסובייקט' הוא אחד המושגים הרווחים במדעי הרוח והחברה היום ומהשנויים ביותר במחלוקת. אפשר למצוא אותו מונח בתשתיתו של כל דיון עקרוני העוסק בבני-אדם ובתוצריהם, והשואל אודות יכולת הפעולה, מרחב החופש ורמת המודעות העצמית שלהם. בסמינר זה ננסה להבין מה עבר על הסובייקט מתקופת פריחתו הגדולה בנאורות, ועד כמעט 'מותו' בידי 'האחר' של הפוסט-סטרוקטורליזם והפוסט-הומניזם; נדון בתפיסות סובייקט ואובייקט מתחרות בת-זמננו, משל לאקאן, ז'יז'ק, באטלר, דלז, הרמן, קאנטי ואחרים; נבחן את פעולתו של הסובייקט ביחס לפנטזיה לאומית / מנגנון אידיאולוגי / פסיכוזה / שדה שיח / היעשות וחיים בקבוצה ותחומים נוספים. נעמוד על נקודות המחלוקת וההסכמה בין הגישות השונות, וניחשף לכיוונים חדשים של מחשבה אודותיו.
0810-5037-01
 מוורטיגו ועד קראש: קולנוע ופסיכואנליזיה
  
 
מורטיגו עד קראש: קולנוע ופסיכואנליזה
Vertigo to Crash: Film and Psychoanalysis
 
סמסטר ב' 2015/16
2 ש"ס
 
שם המרצה: ד"ר עידית אלפנדרי
טלפון: 03-6408711   
דואר אלקטרוני: alphanda@post.tau.ac.il  
שעות קבלה: 13:00-14:00  
יום:   ג'          
בניין: גילמן             
חדר: 481ג'      
וכן לפי תאום טלפוני מראש  
 
תאור הקורס  
במאמר מופת בתחום בשם "Naughty Orators: Negation of Voice in Gaslight" הפילוסוף וחוקר הקולנוע סטנלי קאוול טוען שבסרטים הפרוז'קטור בעצמו מטריף את הדעת מפני שהוא מייצר חלום שמקורו באשליה קרטזיאנית. האם אני ער או חולם? היא שאלה רצינית עבור הצופים בסרט: "Following the cue of the light, of the rising and falling of the light as a cause of madness, and considering that this rising and falling is the light by which we see the figures on the screen, we have to ask whether there is something in the light of film that is inherently (not, of course, inveterately) maddening." הסמינריון יתאר קשרים בין קולנוע לפסיכואנליזה בכל הרמות שעוברות סימבוליזציה גם בסרט וגם במפגש האנליטי כולל: ההיסטוריה המקבילה של קולנוע ופסיכואנליזה (Stephen Heath), סייברספייס והיותו של הקיום חלל סגור (סלבוי ז'יז'ק), התפצלות בסרטיה של שנטל אקרמן (Janet Bergstrom) וכן היחס לחלום (Inception; Paprika; Spellbound) היחס לזיכרון (Eternal Sunshine in the Spotless Mind), כינון סובייקטיביות (מלודרמה ועוצמה לפי Joan Copjec). נדון גם בשאלות של ארגון נרטיבי או מתן שם לחומרים שמתקיימים רק במחוז הטראומה, וייצוג של יחסי העברה והעברת-נגד בין הצופה לסרט ובין האנליטיקאי למטופל, או ייצוג של תקשורת שאיננה נשלטת על-ידי מספר/מטפל כל יודע אלא מתבססת על יחסים גם של ספק וגם של הכרה באחר; הכרה שמייצרת קשר עם המציאות כגון ידיעה (cogito, דיקרט), אינטימיות ואהבה.
 
0810-5071-01
 אידאולוגיה, חול ומלט
  
 
אידיאולוגיה, חול ומלט
Sand, Cement and Ideology
 
סמסטר א תשס"ז
4 ש"ס
סמינר
 
שם המרצה: ד"ר סטפני רותם
טלפון: 03-6409022  
דואר אלקטרוני:   srotem@netvision.net.il
שעות קבלה:10-12 
       יום: ב           
בניין:    גלריה           
חדר: 005       
לפי תאום טלפוני מראש  
 
תאור הקורס  
הקורס יבחן את הסביבה הבנויה – אדריכלות, תכנון ערים, ואמנות במרחב הציבורי – כייצוגים של כוח פוליטי ואידיאולוגיה. הדימויים הוויזואליים המוטמעים בסביבה הבנויה שלנו רוויים בסימבוליזם ומשמעות, גלויה וסמויה. דימויים אלו משמשים להעברת מסרים המבנים ומעצבים את האידיאולוגיה של השלטון, האדם, או הקבוצה, האחראים לבנייתם. במהלך הקורס נבחן מושגים כמו "אידאולוגיה", "שלטון", ו"פוליטיקה"; נלמד לנתח ולחשוף מסרים מוטמעים בבנייני ציבור, תכניות בנייה, אנדרטאות, ופסלי חוצות תוך סקירה של מבנים ויצירות מהתקופה העתיקה ועד ימינו. הסקירה לא תהיה כרונולוגית אלא תמטית כך שהתלמידים יוכלו לפתח גישה ביקורתית לניתוח היצירות ולמשמעותן החברתית והתרבותית.  
0810-5073-01
 משחק השחמט כמודל וכמטפורה - בפילוסופיה בספרות ובאמנות
  
שם הקורס בעברית : משחק השחמט כמודל וכמטאפורה, בהגות, בספרות בתיאטרון ובאמנויות הפלסטיות
 
 
Chess as a Model and as a Metaphor in Philosophy, Literature, Theater, and the Visual Arts
 
 
   תשע"ו
 
סוג המסגרת: (שיעור, תרגיל, סדנה, סמינר וכו' – למחוק את המיותר)
שם המרצה: ד"ר אירית דגני רז
טלפון:    0544-618050
דואר אלקטרוני: razirit@netvision.net.il 
שעות קבלה:   
:             
              
  
 לפי תאום טלפוני מראש  
 
תאור הקורס :
 
"החאן הגדול השתדל להתרכז במשחק: אלא שעכשיו חמקה ממנו מטרתו של המשחק. כל משחק מסתיים בזכייה -או-הפסד: אבל זכייה במה. הפסד של מה? מהו באמת הפרס? ("איטאלו קאלווינו ה"ערים הסמויות מעין")
 
        משחק השחמט, על התמורות השונות שעבר עם חלוף השנים, קנה לו אחיזה בדמיונם של הוגים ואמנים לאורך ההיסטוריה. דומה, עם זאת, כי במאה העשרים המשחק זוכה למעמד מיוחד  כמטאפורה רבת עצמה, שיש בה כדי ללכוד מאפיינים חשובים של התרבות והאמנות בנות זמננו: הוא מהווה מטאפורה מרכזית במחשבתם של דה סוסיר וויטגנשטיין המאוחר, שעיצבו במידה מרובה את האופן בו אנו חושבים אודות השפה בכלל ושפת האמנות בפרט; הוא המצע עליו מבנה איטאלו  קאלווינו את יצירתו "הערים הסמויות מעין" כשהוא משמש מודל לתנודה בין אחדות וריבוי המניעה את היצירה הספרותית, מכיוון אחר משמש המשחק מצע ומודל לתפיסתו של מרסל דושאן את המעשה האמנותי ; הוא משמש מטאפורה מרכזית במחזהו של סמואל בקט "סוף משחק" בו מתנסחת נוסחה מודרנית של "החיים כמשחק", ועוד.
במהלך הסמינר נתחקה אחר המופעים השונים של המשחק בהגות ובאמנות לאורך ההיסטוריה ונבקש להבין את הכוח הסוגסטיבי האצור בו: אלו תכונות של המשחק משמשות עבור היוצרים  גילום קונקרטי של רעיונות אבסטרקטיים? כיצד נדדו רעיונות אלה למרכז השיח של המאה העשרים? אלו היבטים של המשחק מהווים מקור השראה לאמנים מדיסציפלינות אמנותיות שונות ? מה הופך את משחק השחמט בפרט ואת הרעיון של "משחקיות" ככלל כה מרכזיים באמנות בת זמננו ? ועוד
0810-5074-01
 הפואטיקה של המקרי
  
 
הפואטיקה של המקרי
The Poetics of Chance
 
סמסטר א תשע"ו
יום ב' 10:00
2 ש"ס
סמינר
 
ד"ר אייל דותן
טלפון:    0544983483
דואר אלקטרוני:    dottan@post.tau.ac.il
 
לפי תאום טלפוני מראש
 
תאור הקורס  
במרכז הקורס עומדות השאלות, כיצד מיוצגים אירועים מקריים, קטנים כגדולים, ביצירות ספרות ואמנות וכיצד הם משפיעים על הקומפוזיציה, העולם המכונן ומערכת היחסים עם הקולטים. הנחת היסוד העומדת בבסיס החקירה שלנו היא כי אין "אירוע מקרי" טיפוסי אלא הבניות שונות שלו, התלויות בזמן, במקום ובאינטרסים של היוצרים. אנו נתחקה אחריהן באמצעות שורה ארוכה של טקסטים,סרטים ועבודות אמנות – מספרי המקרא ועד ליוצרים בני זמננו.
0810-5075-01
 תרבות / אמנות / ארוטיקה, או: גופו של האמן
  
סמסטר .א... תשע"ו
.4... ש"ס
 
שם המרצה: דר' בן ברוך בליך
 
טלפון: 0545988699 
דואר אלקטרוני: baruchbl@013.net.il 
שעות קבלה:   
יום:             
בניין:               
חדר:        
 
תאור הקורס: מטרת הסמינר לדון בתופעה שהולכת ונעשית שגורה יותר ויותר של חדירת הארוטיקה (על גבול הפורנוגרפיה) אל תוך תרבות יצירות האמנות (ציור, וידיאו ארט, צילום), ספרות, קולנוע ומחול. די לציין בהקשר את מאתיו בארני (וידיאו ארט), רוברט מייפלתורפ (צילום), 50 גוונים של אפור (ספרות), נימפומניה (סרטו של לארס פון טרייר), כחול הוא הצבע החם (סרטו של עבדול קשיש), את המחול Marie Chouinard – Body Remix, הולה-אופ של סיגלית לנדאו, ועוד אמנים ויוצרים מתחומים שונים המתייחסים אל גופם כאל המצע בו הם מבטאים את רעיונותיהם.
השאלה שתעלה במהלך הסמינר היא – האם היוצרים הנ"ל ועוד רבים כמותם הם יוצאי דופן, או מדובר במהלך מוכר בתולדות תרבות המערב. לבחינת שאלה זו נערוך היכרות עם אחדים מבין הצמתים המרכזיים בתרבות זו מאז העת העתיקה ונברר לשם מה ולאיזה צורך חדרה הארוטיקה (הלפעמים בוטה) אל תוך התרבות הקאנונית והגבוהה (ראו להלן פירוט שיעורים).
מטבע הדברים נשלב בסמינר נקודות מבט רבות מתוך הפילוסופיה, הספרות, האמנות חזותית לסוגיה, המחול וגם תקשורת עם דגש על עולם הפרסום.
0810-5076-01
 ארכיאולוגיה של החושים
  
הארכיאולוגיה של החושים
Archeology of The Senses
יום ג׳, 14:00-18:00
 
ד"ר רועי ברנד

תאורבשיעור זה נעקוב אחר האופנים השונים בהן התחושות הובנו וניבנו ביחס לתודעה, לחברה, לכלכלה, לרפואה ולפוליטיקה. המסע שלנו יתחיל בזמן העתיק עם המאמר של אריסטו על הנפש וימשך דרך ימי הביניים עם הווידוים של אוגוסטין ועד לדיונים עכשווים על הפוליטיקה של החושים. האם ניתן לחוש שאנו קיימים בהעדר תודעה? האם ניתן להרגיש את ההרגשה? מה הקשר של תחושת ההתעוררות או השינה לאסתטיקה ולאנסטזיה? כיצד אנו חשים את המרחב והזמן והאם יש לאופני החישה היסטוריה? מה הקשר בין החושים השונים, האם סינסטזיה היא מצב נורמלי וכיצד החושים קושרים או מבדילים אותנו מחיות אחרות? נחקור שאלות אלו ואחרות מזווית תרבותית רחבה באמצעות קריאה בטקסטים פילוסופים וסיפרותים ובעזרת יצירות אמנות וסרטים.

0810-5077-01
 אמנות ומחאה
  
אמנות / מחאה
Art / Protest
 
סמסטר ב תשס"ז
2 ש"ס
סמינריון מחלקתי
 
שם המרצה: ד"ר סטפני רותם
טלפון: 03-6409022  
דואר אלקטרוני:   srotem@netvision.net.il
שעות קבלה:10-12 
       יום: ב           
בניין:    גלריה           
חדר: 005      
לפי תאום טלפוני מראש  
 
תאור הקורס  
לאורך השנים שימשה האמנות כלי אפקטיבי להתנעת שינויים חברתיים ופוליטיים. ההרצאות השונות בסמינר יציגו מקרי בוחן, בארץ ובעולם, של אמנים בודדים ו/או קבוצות של אמנים שעבודותיהם ופעולותיהם האמנותיות נוצרו כמחאה למצב קיים וכניסיון להניע את החברה לשינוי.
ההרצאות המוצעות יציגו אמנים ותנועות לאורך ההיסטוריה וברחבי העולם, במגוון מדיומים, כגון: גרפיטי / אמנות רחוב, כרזות ומניפסטיםפרפורמנס אורבניקולנוע דוקומנטרישירי מחאה, תיאטרון פוליטיתערוכות אנטי-ממסדיות