חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  תיכון וחשיבה המצאתית
  Design Methods and Inventive Thinking for Engineers                                                  
0571-4174-01
הנדסה | תואר ראשון - הנדסת תעשייה
סמ'  א'1600-1800438וולפסון - הנדסהשיעור מר אל-גד עופר
ש"ס:  2.0

סילבוס מפורט

הנדסה | תואר ראשון - הנדסת תעשייה
0571-4174-01 תיכון וחשיבה המצאתית
Design Methods and Inventive Thinking for Engineers
שנה"ל תשע"ט | סמ'  א' | מר אל-גד עופר

666סילבוס מפורט/דף מידע

מועד השיעור: יום א' 16:00-18:00

 

סגל הקורס:

מרצה: מר עופר אל-גד              |     052-2949896                              |  ofer@sitsite.com

מתרגלת: גב שחף דוניו             |     054-6339905                             | shahafdonio@mail.tau.ac.il

מתרגל: מר יאיר בר דוד            |     054-5815914                             | yairbardavid@mail.tau.ac.il

 

שעות קבלה תתקיימנה בימי א' 15:00-16:00 בתיאום מראש.

 

תאור הקורס

מהנדסים רוכשים ידע במשך ארבע שנים אך לבסוף נבחנים במידה רבה לפי כושרם להציע פתרונות יצירתיים לבעיות  שעל הפרק. בקורס חשיבה המצאתית נלמד שיטה מובנית לפתרון יצירתי של בעיות.

השיטה היא "חשיבה המצאתית שיטתית" או SIT (Systematic Inventive thinking). מקור השיטה ברוסיה במחקריו של גיינריך אלטשולר. הרעיון המרכזי בשיטה הוא שאילוצים מובילים ליצירתיות. השיטה מורכבת משלושה עקרונות מרכזיים וחמישה כלי חשיבה. בקורס נלמד את יישום השיטה בפתרון בעיות (problem solving) ובהמצאת מוצרים ושירותים חדשים (new product development).

 

מטרת הקורס

מטרתו של הקורס היא להקנות לסטודנטים את כלי החשיבה של שיטת SIT (Systematic Inventive Thinking). בעזרת כלים אלו יוכלו לנהל תהליך אנליטי, סדור ומודע של העלאת רעיונות חדשים בשני תחומים מרכזיים: פיתוח מוצרים חדשים ופתרון בעיות בסביבה טכנולוגית מתקדמת. שיטת SIT מבוססת על בחינה מערכתית של עולם התוכן של מערכת ספציפית שמשווק הארגון, והפעלת מניפולציות שונות (המכונות "כלי חשיבה יצירתיים") על מנת ליצור לו וריאציות פוטנציאליות בעלות תועלת ללקוח, קרי רעיונות לפיתוחים ולפתרונות טכנולוגיים חדשים.

 

תכנית הקורס

  • דוגמאות לפתרונות יצירתיים.
  • עקרונות העל של חשיבה המצאתית: תנאי העולם הסגור ותנאי השינוי האיכותי.
  • כלי חשיבה יצירתיים: איחוד, הכפלה, חלוקה, שבירת סימטריה / הוספת מימד, החסרה.
  • עיקרון ה"צורה קודמת לתפקוד" (Function Follows Form).
  • ניתוח בעיות באמצעות שרשרת תופעות לא רצויות.
  • שימוש בשיטת SIT לפיתוח רעיונות למוצרים ושירותים חדשים.

 

ספרי הקורס

  • Goldenberg J. Boyed D. (2013), "Inside the Box: a Proven System of Creativity for Breakthrough Results ". Simon & Schuster.
  • Goldenberg J. Mazursky D. (2002), "Creativity in Product Innovation". Cambridge Press.
  • דר' א. צ'רנובלסקי (1997), "חשיבה המצאתית שיטתית ופתרון בעיות טכנולוגיות". קרוננברג ספרות מקצועית.
  • גולדנברג, מזורסקי, סלומון (1999), "למה לא חשבתי על זה קודם". מכון אדיסון SIT.

 

 

הרכב הציון

  • תרגילים                       10%
  • פרויקט                         15%
  • בחינה סופית                 75%

בונוס: יינתן בונוס של עד 4 נקודות לציון הסופי על בסיס נוכחות, השתתפות איכותית והתרשמות אישית.

 

דרישות הקורס

  • נוכחות בלפחות 70% מהמפגשים, היעדרות מעל לכך תגרור הורדת ציון של עד 5% מהציון הסופי בקורס.
  • הגשה של כל התרגילים. התרגילים יינתנו ויוגשו בזוגות באתר הקורס. מועד ההגשה על פי הנחיות המתרגל. לא יתקבלו תרגילים שיוגשו באיחור וציון התרגיל יהיה 0.          
    אין לשתף פעולה בין זוגות.
  • הגשה של פרויקט המתמקד בפיתוח מוצרים / שירותים חדשים. הגשה ברביעיות. מועד ההגשה על פי הנחיות המתרגל.
  • הבחינה תהיה עם חומר סגור ותתמקד בהפעלת השיטות שילמדו במסגרת הקורס ותכלול את חומר ההרצאות, הרצאת האורח וחומר קריאה הכלול בספרות הקורס.
  • ציון "עובר" בקורס יינתן רק לתלמיד שציון המבחן הסופי וכן ציון הפרויקט יהיה 60 לפחות.

 

לוח הרצאות שבועי ותזמון מטלות*

* סדר הנושאים נתון לשינויים בהתאם להתקדמות הכיתה. 

 

שבוע מספר

נושאי ההרצאה

1-2

מבוא

  • יצירתיות וחדשנות מהן
  • תבניות ביצירתיות
  • סוגי חדשנות
  • סוגי בעיות
  • גישות להבנת היצירתיות

3-4

פתרון בעיות – עקרונות, מיפוי וניתוח

  • תנאי העולם הסגור
  • שרשרת תופעות לא רצויות
  • תנאי השינוי האיכותי

5-6

הפעלת כלי חשיבה לפתרון בעיות הנדסיות

  • איחוד
  • הכפלה
  • קיבעון תפקודי

7-8

תכן מוצרים חדשים

  • עקרון Function Follows Form
  • הפעלת כלי חשיבה תוך שימוש בעקרונות לפיתוח מוצרים
  • איחוד והכפלה

9-10

שינוי קשרים ויחסים בפיתוח מוצרים ובפתרון בעיות

  • קיבעון סימטריה
  • הוספת ממד
  • שבירת סימטריה

11-13

ארגון מחדש של התכן והסביבה ליצירת מוצר חדש ולפתירת בעיה הנדסית

  • קיבעון מבני
  • החסרה
  • חלוקה

 

תרגילי בית יינתנו כמדיי שבועיים.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת