חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  ניתוח אירועים בהנדסת תעשיה
  Case Studies in Industrial Engineering                                                               
0571-4118-01
הנדסה | תואר ראשון - הנדסת תעשייה
סמ'  א'1800-2000206וולפסון - הנדסהשיעור מר הוד רפאל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
שעות:                2 ש"ס
משקל:               2
דרישות קדם:   ניתוח מערכות ייצור (2)

מטרות הקורס - המחשת תהליך קבלת החלטות בארגונים עסקיים. בניית תהליך המעבר מלימודים אקדמיים ותיאורטיים אל עולם המעשה של הנדסת תעשיה וניהול. מתן כלים לתכנון והכנת מסמכים, דו"חות ומצגות יעילים, בהם מהנדס התעשיה וניהול עוסק במהלך חייו המקצועיים. הכרת הצרכים והדרישות ממהנדס התעשיה וניהול, במגוון סוגי ארגונים/תעשיות, לקראת שנת 2020.

פורמט המפגשים   

הקורס יועבר בשיטה של ניתוח אירועים, הרצאות אורח וסיור מקצועי במפעל תעשייתי. במהלך הקורס יידונו נושאים בעלי חשיבות ועדכניות, כגון: ארגון מודרני ויעיל, אסטרטגיה עיסקית, מערכות תפעול וייצור, תיכון הנדסי, שרשרת אספקה גלובלית, ניהול מוצרים, ניהול פרוייקטים, ניהול סיכונים וטכניקות לניתוח בעיות ארגוניות בלו"ז מהיר.

שני המפגשים הראשונים יוקדשו להיכרות עם תפקידו של מהנדס התעשיה וניהול במאה ה-21; שימוש בטכניקת DDART לניתוח ארועים; מודלים לניתוח ארגונים; והתארגנות בקבוצות עבודה של 2-3 סטודנטים בצוות.
שאר המפגשים יהיו במחזוריות של שלושה שבועות: במפגש הראשון תינתן הרצאה מקצועית ובסיומה יחולק ארוע בנושא; במפגש שלאחר מכן תינתן הרצאת אורח, בד"כ מנהל בכיר מהתעשיה; ובמפגש הבא יגישו הקבוצות את ניתוח הארוע והמלצותיהם ויציגו אותם בכיתה. 
לקראת סיום הקורס יערך סיור בארגון עיסקי וינתן ארוע "אמיתי" בנושא.

Course description
Credit Points: 2
 
Lecture: 2 hours
Prerequisites: Analysis of Produciton Systems (2)
Background:
The information technology evolution leads organizations into dramatic changes in the way they manage their supply chains. Moreover, reduction in the products and services life cycle creates a dynamic environment where a system approach of how an organization should operate is essential. This approach will be learned using case studies.
 
Aim and objectives:
The aim of the course is to expose the student to working environment problems
while enable him or her to implement the state-of-the-art quantitative and qualitative
methods, practices and techniques.
The objectives are formulated as follows:
1. To exposed the student to a working environment experience
2. To implement tools and techniques.
3. To acquire presentation skills
4. To expose the student to literature survey as a supportive tool.
5. To acquire problem solving abilities by using a structured process.
 
Learning process:
Every case study should be analyzed by 3 students groups:
1. Business Environment analysis which conducts a profound survey about the
business environment of the case study in Israel and worldwide.
2. Case Study analysis which analyze the case study based on the case study
given data and the "business environment analysis group" findings
3. Review which reviews the groups' reports.
At the end of each case study a "management meeting" will be held. In this meeting
the students should play managerial roles in order to achieve a final decision.
 
Reports:
• Business Environment analysis group should present a presentation.
• Case Study analysis group should present a presentation and a written report.
• Review group should present a presentation.
 
Grading:
* 60% - Final exam.
* 30% - Written reports, case study's analysis and presentations
* 10% - Personal contribution.
 
Attended:
The students should attend at least 80% of the class meetings and all our guests' lectures.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת